Szkolenie jest zorganizowane w systemie ONLINE
Zajęcia w godz. 8.30-13.30.
Uczestnictwo w nim jest możliwe za pomocą platformy ClickMeeting.
Bardzo prosimy dokonywać wpłat za uczestnictwo w szkoleniu dopiero po potwierdzeniu przez Oddział realizacji szkolenia. Osoby chcące skorzystać z rabatu dla członów SKwP powinny umieścić taką adnotację w informacjach dodatkowych.
Wykładowca: Michał Gabrysiak
Ekspert z zakresu krajowego i międzynarodowego prawa podatkowego i Partner w spółce doradztwa podatkowego Tax Support Center Sp. z o.o. Wieloletni pracownik renomowanych spółek doradztwa podatkowego (BIG 4), a także kierownik działu podatków Grupy PPG. Absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Posiadający wieloletnie doświadczenie w stosowaniu prawa podatkowego na wszelkich płaszczyznach biznesu. Wieloletni i doświadczony wykładowca i trener wielu renomowanych firm. Autor licznych publikacji publikowanych m.in. w Rzeczpospolitej, pozycjach wydawnictwa Difin, Presscom WoltersKluwer i innych.
Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu podatku VAT, wszelkich kwestiach dotyczących cen transferowych, a także różnorakich przekształceniach i reorganizacjach wewnątrz grup kapitałowych.
PROGRAM SZKOLENIA:
I. Wstęp:
1. Cel wprowadzenia przedmiotowych regulacji i podstawy prawne ich stosowania.
2. Czy krajowy zakres obowiązków w zakresie raportowania jest równie szeroki, jak w regulacjach unijnych?
3. Czy podobne obowiązki mają podatnicy również w innych krajach?
4. Pierwsze wyjaśnienia Ministra Finansów.
5. Czy TSUE może kwestionować brzmienie polskich przepisów, a możliwość wycofania się z przedmiotowych przepisów MDR?
II. Co należy raportować?
1. Jak należy rozumieć schemat podatkowy:
a. krajowy,
b. transgraniczny,
c. standaryzowany.
2. W jakich przypadkach obowiązek raportowania nie powstanie:
a. w przypadku bieżącego doradztwa podatkowego, audytów i przeglądów,
b. w związku z realizacją szkoleń lub literaturą przedmiotu.
3. Które schematy są objęte raportowaniem?
4. Spotkanie z podatnikiem, rozmowy telefoniczne z podatnikiem a obowiązek raportowania?
5. Jakie podmioty należy uznać za kwalifikowane?
6. Powstanie obowiązku a moment raportowania.
III. Praktyczne omówienie działań noszących znamiona schematów podatkowych
1. Przykłady omawiane w objaśnieniach MF.
2. Zdarzenia zgłaszane dotychczas przez podatników jako schematy podatkowe.
3. Inne sytuacje, które mogą zostać uznane za schemat podatkowy.
IV. Jakie podmioty zobowiązane są do raportowania.
1. Definicja pojęcia „Promotor”,
2. Definicja pojęcia „Korzystający”,
3. Definicja pojęcia „Wspomagający”.
4. Obowiązki w zakresie raportowania każdego z ww. podmiotów.
V. Zasady raportowania schematów do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej:
1. W jakim terminie należy wypełnić obowiązki w zakresie raportowania?
2. Zmiana terminów raportowania w ramach tzw. „tarczy antykryzysowej” w latach 2020-2022 r.
3. Raportowanie wstecz, tj. czy obowiązkiem raportowania są również objęte wcześniejsze okresy?
4. Przykładowe zakresy informacji wymagających raportowania.
5. W jaki sposób należy realizować obowiązek raportowania? – narzędzia przygotowane przez Ministerstwo Finansów.
6. Zasady raportowanie przez Promotora.
7. Zasady raportowanie przez Korzystającego.
8. Zasady raportowanie przez Wspomagającego.
9. Czy tajemnica zawodowa dotyczy obowiązku przekazania informacji.
10. Jakie dane i informacje należy posiadać aby wypełnić obowiązki raportowania.
11. Możliwe sankcje administracyjne i karne przewidziane za niewłaściwe wypełnienie obowiązków w zakresie raportowania.
VI. Wewnętrzna procedura raportowania schematów:
1. Jakie podmioty muszą wprowadzić taką procedurą?
2. Jak zbudować taką procedurę i co powinna ona zawierać?
3. Czy wprowadzenie procedury daje jakieś korzyści, ogranicza ryzyka itp.?
4. Jakie kary z tyt. braku procedury przewidują przepisy?
VII. Wyroki Sądów Administracyjnych w zakresie schematów podatkowych.
VIII. Zmiany planowane w roku 2023.
IX. Zmiany wprowadzone w związku z COVID 19 – w tym:
1. Zawieszenie obowiązków z zakresie raportowania schematów krajowych
2. Zmiany terminów raportowania pozostałych schematów.
Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia z przyczyn od siebie niezależnych, jak np. w przypadku, gdy do dnia poprzedzającego szkolenie należność ureguluje zbyt mała ilość osób. Informacja o ewentualnym odwołaniu szkolenia zostanie wysłana drogą mailową.
Nieuczestniczenie w szkoleniu nie skutkuje zwrotem wpłaconej należności.
W przypadku pytań prosimy o kontakt z pracownikami biura pod nr 76 862 13 65 lub 507 029 808.
Serdecznie zapraszamy!